6 Αυγ 2009

Παραπλανητική διαφήμιση

Το πιο κάτω κείμενο έγραψε ο Λεξηπένητας και θέλησε να το μοιραστεί μαζί μας. Τον ευχαριστούμε.

Τέλειωσε ακόμα μιας μέρας δουλειά αλλά το δούλεμα έμελλε να συνεχίσει. Στο δρόμο για το σπίτι ακούω ραδιόφωνο και πέφτει η διαφήμιση της τηλεφωνικής γραμμής του καταναλωτή της Υπηρεσίας Ανταγωνισμού και Προστασίας Καταναλωτών του Υπουργείου Εμπορίου. ΑΜΕΣΩΣ μετά ακούω τη διαφήμιση του Ορφανίδη «Συγκρίναμε τις τιμές 195 επώνυμων προϊόντων με άλλες υπεραγορές. Αν τα ψωνίσεις από την υπεραγορά μας θα έχεις κέρδος 180 Ευρώ.» Περίπου αυτά έλεγε γεμάτος περηφάνια ο εκφωνητής.

Αμέσως το χέρι μου πήγε στο τηλέφωνο και σχημάτισε το 1429 που μόλις διαφήμιζε τη προστασία που μας παρέχει. Κατάγγειλα την διαφήμιση σαν παραπλανητική. Μου είπαν θα το ελέγξουν και σημείωσαν το τηλέφωνο μου για να με ενημερώσουν. Προς τιμή τους, με πήραν την επομένη και με παρέπεμψαν στα γραφεία τους στη Λεμεσό. Ο υπεύθυνος λειτουργός αφού άκουσε το παράπονο μου, με ενημέρωσε ότι προηγήθηκαν άλλα παρόμοια παράπονα και ότι η υπηρεσία του ερεύνησε το όλο θέμα. Τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν ότι αυτά που λέει η διαφήμιση είναι αληθή. Δηλαδή, η υπεραγορά παρουσίασε κατάλογο με τις τιμές 180 προϊόντων σε διάφορες υπεραγορές και σε μια περίπτωση το σύνολο της διαφοράς ήταν 180 ευρώ. Έτσι η υπηρεσία θεωρεί την διαφήμιση καθόλα εντάξει και καθόλου παραπλανητική.

Τα ερωτήματα που έθεσα στον λειτουργό και που πιστεύω ότι ο καθένας πρέπει να θέτει στον εαυτό του είναι:

  • Τα προϊόντα που αναφέρει η διαφήμιση ήταν ΟΛΑ σε προσφορά στη διαφημιζόμενη υπεραγορά; Η απάντηση ήταν «ΝΑΙ»!

  • Δεν θα έπρεπε να αναφερτεί στη διαφήμιση ότι η σύγκριση γινόταν για τα ίδια προϊόντα αλλά υπό διαφορετικό καθεστώς για τη κάθε υπεραγορά; Η απάντηση ήταν «Δεν υπάρχει τρόπος να τους το επιβάλεις»

  • Δηλαδή ο νόμος επιτρέπει να αποκρύβεται μέρος της αλήθειας, έστω και αν το υπόλοιπο μέρος παύει να αποτελεί αλήθεια; Η απάντηση ήταν «Δυστυχώς ΝΑΙ»

  • Η εντύπωση που αποκομίζει ο καταναλωτής περί τόσο μεγάλης διαφοράς τιμών μεταξύ δύο ανταγωνιστικών υπεραγορών, με τη αναφορά σε τόσο μεγάλο αριθμό προϊόντων δεν είναι διαστρέβλωση της πραγματικότητας; Η απάντηση ήταν «Δυστυχώς έχετε δίκαιο, αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα»

  • Επέμενα ότι η γενικόλογη αναφορά σε 180 προϊόντα δεν στοχεύει να ελκύσει τον καταναλωτή στη αγορά κάποιου συγκεκριμένου προϊόντος, προβάλλοντας τα χαρακτηριστικά στα οποία υπερέχει αλλά στη δημιουργία της στρεβλής εντύπωσης ότι η συγκεκριμένη υπεραγορά είναι γενικά κατά παρασάγγας πιο φτηνή. Η απόκριση ήταν «έχετε δίκιο».

  • «Και που θα το βρω;» ρώτησα. Δεν πήρα απάντηση παρά μόνο ένα μικρό σκεφτικό χαμόγελο (έτσι μου φάνηκε).

Εσείς αγαπητοί αναγνώστες ελπίζω να μπορείτε να αντιληφθείτε παρόμοιες «έξυπνες» προσπάθειες παραπλάνησης. Σκοπός είναι να βοηθούμε τους συνήθως ευκολόπιστους ανθρώπους του περιβάλλοντος μας να ξεχωρίζουν μέσα από τη συνήθη υπερβολή της διαφήμισης, τις περιπτώσεις που μας δουλεύουν ψιλό γαζί.

11 σχόλια:

  1. "υπό διαφορετικό καθεστώς για τη κάθε υπεραγορά "
    τι εννοείς;
    Πάντως από τη στιγμή που φιλοτιμήθηκες καλό θα ήταν να τα πάρεις ένα προς ένα τα προϊόντα και να τα συγκρίνεις με άλλων υπεραγορών..χεχε πλάκα θα έχει..Να κάνεις συγκεκριμένη καταγγελία και τεκμηριωμένη και να μας τα παραθέσεις κι εμάς ( θα σε βρει ο Σεπτέμβρης βεβαια αλλά θα μας ευκολύνεις πολύ!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλή προσπάθεια. Αλλά ο Ορφανίδης δεν έκανε κάτι παράπονο. Μέχρι η Υπηρεσία να περάσει απο το "δυστυχώς δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι" στο "πάρτε ένα γερό πρόστιμο να μάθετε" θα περάσει αρκετός καιρός.

    Ο κόσμος πρέπει επιτέλους να αποκτήσει κρίση. Να ρωτάει, να λέει όχι και το κυριότερο να μεταβεί απο το νοοτροπία του "δεν πειράζει" στη νοοτροπία του φίλου Λεξιπενήτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. δεν εχει να κανει ο αριθμος των προϊόντων αλλα οι ποιοτητα αυτων, αμα ειναι να παω ορφανιδη να ψωνισω για να γλιτωσω €180 και τα προϊόντα που ειναι πιο φτηνα ειναι γατοτροφες τι να το κανω
    συμφωνω μαζι σου Λεξιπενήτα πρεπει ολοι να αποκτησουμε κριση και να μην μας κοροιδευουν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μπράβο παιδιά, συνεχίστε την καλή δουλειά.
    Αν είναι να πληρώσεις και τα καύσιμα για να πάεις να βρείς τον κάθε Ορφανίδη να ψωνίσεις τότε σκέψου το δύο φορές. Στην γειτονιά σου δεν έχει μπακάλη, ή συνοικιακή υπεραγορά για τα καθημερινά ψώνια; Ασε που στην υπεραγορά γεμίζουν τα καρότσια σαν να κυρηχθηκε πόλεμος και θα λείψουν τα αγαθά. Το μεγαλύτερο πρόβλημα στην Κύπρο είναι η υπερκατανάλωση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ασε που ο μπακάλης της γειτονιάς γράφει σου τζιαι βερεσέθκια:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εγώ έχω την υποψια οτι όλες οι διαφημίσεις είναι παραπλανητικές. όπως εκείνη της κοκα κολας που εισηγειται οτι μολις την πιεις αρχιζεις να τραγουδας μες τους δρομους και να χαμογελας σε ολους που θωρεις μπροστα σου - και να βγαλλεις αλλες κοκα κολες που το σακακι σου και να τους τις μοιραζεις :-(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. κατ' εμένα η διαφήμιση εν παραπλανητική μόνο αν δεν κόφκει πολλά ο νους σου. Μόνο κανένας "συνήθως ευκολόπιστος άνθρωπος του περιβάλλοντος μας" δύναται να νομίσει ότι τα 180 ευρώ γλυτώνεις τα μόνο που ένα προϊόν. Θεωρώ ότι εν καθαρό το μήνυμα ότι "αν γοράσεις τζιαι τούτα τα συγκεκριμένα [επώνυμα λέει] 195 πράματα που εμάς, θα γλυτώσεις 180 ευρώ, παρά αν τα γοράσεις που αλλού". Τι το δυσνόητο; Εν εκατάλαβα. συνήθως ευκολόπιστους ανθρώπους του περιβάλλοντος μας

    Ιντα έshει αλλο μιαν έτσι που λαλεί "εκπτώσεις 5 εκατομμυρίων ευρώ". Εν καθαρό: εν εννοεί ότι πρώτα το απορρυπαντικό εστοίχιζε 5 εκ. τζιαι τωρά εν μούχτι, αλλά ότι αν γοράσεις ούλλο το στοκ του μαχαζιού θα γλυτώσεις 5 εκ.

    Παραπλανητικό εν το εξής, πρόσφατη διαφήμιση της Χαραυγής: "Η Μαντόνα στην Κύπρο! Ναι καλά ακούσατε! Η Μαντόνα Ζωντανά στην Κύπρο! Δεν είναι ψέμα, δεν είναι αστείο! Η Μαντόνα τραγουδά τις επιτυχίες της στην Κύπρο!" [κτλ] Τζιαι να επιμένει. Ενώ εδιαφήμιζε σιντί δώρο. Το "ζωντανά" τι το θέλεις κύριε;;; Αν εν για σιντί, καλό εν ούλλοι που εν ζωντανοί στην Κύπρο. Τούτη η διαφήμιση ήταν πραγματικά ηλίθια και εκνευριστική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. πιστεύω ότι όλα αυτά τα κέντρα, έγιναν απλώς για να γίνουν, επί της ουσίας δεν βοηθούν στη μείωση των τιμών. μείωση των τιμών μπορεί να γίνει με το να αποφεύγουμε τα ακριβά μέρη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Λόγω αποχής που τα μπλογκς μόλις πήρα χαμπάρι την αναρτηση. Ευχαριστώ τους καρβουνιάρηδες Φουκούς που φιλοξένησαν το κείμενο μου.

    Όταν λέω πρώτε ανώνυμε "υπό διαφορετικό καθεστώς" εννοώ ότι στη μια υπεραγορά τα 195 προϊόντα ήταν σε προσφορά ενώ στις άλλες όχι.

    Chrys συμφωνώ ότι φρόντισαν να μην είναι παρανομη η διαφήμιση τους. Η ουσία είναι ότι ΜΟΝΟ ο καταναλωτής μπορεί να τιμωρήσει την αισχροκέρδεια. Ευτυχώς ή δυστυχώς ζούμε σε καθεστώς "ελεύθερης" (και ασύδοτης) αγοράς. Το name and shame είναι must πλέον!

    Και για αυτό που λες Sike τάχα μου απορώντας για την ύπαρξη "ευκολόπιστων ανθρώπων" σου λέω ότι πρέπει να αρχίσεις να σκέφτεσαι ότι δεν σκέφτονται όλοι σαν έσένα. Γι' αυτό ευδοκιμεί η αισχροκέρδεια περισσότερο από τα ακτινίδια στο τόπο μας.

    Τζιαι ναι συμφωνώ με τη Δοκισίσοφη ότι ο μπακάλης της γειτονιάς κάμνει σου τζιαι βρεσιέ. Τζιαι άμα λάχει κάμνει σου τζιαι καφέ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Pedia thelo na kamo tin diki mou simpliromatiki protasi.
    Epidi i kipreoi imaste mourmourides ,tha itan kalo na provalloume kai diafores eteries pou poulou ontos ftina i an thelete pouloun ftinotera apo olous tous allous(emfanestata malista).
    Kai ola touta me apodiksis ktl .An veveos mia eteria stamtisi na poula ftina , na to epratte sto parelthon, tha prepi na disfimisti episis.
    An to dehtite tha anafero to katastima sto opio psonizo ftina ilektronika gia pc kai ohi mono.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ππεε, τωρά είδα το σχόλιό μου... πάλε καλά που εκαταλάβετε τι θέλω να πω με τόσες πεταξούμενες κκόπι-ππέηστ λέξεις μέσα.

    Λέξη, η απορία μου ήταν ρητορική, ξέρω ότι "δεν σκέφτουνται ούλλοι σαν εμένα", δυστυχώς/ευτυχώς για μας. Που την άλλη, άμαν τόσο κόφκει ο νους τους, που επιστέψαν ότι θα γλυτώσουν 180 ευρώ που ένα προϊόν, τότε εν τους σώζει τίποτε, ούτε οι δικές σου προσπάθειες ούτε οι δικές μου. Κάποθθεν αλλού εννά τους γελάσουν.

    η λυπηρή αλήθεια εν όντως ότι "ΜΟΝΟ ο καταναλωτής μπορεί να τιμωρήσει την αισχροκέρδεια". Τζιαι ενόσω υπάρχουν πάμπολλοι καταναλωτές που ("δεν σκέφτονται σαν εμένα" και) ΔΕΝ την τιμωρούν, οι πωλητές βρίσκουν τζιαι κάμνουν - τζιαι συνεπώς τρώμεν την τζιαι οι υπόλοιποι (σπέσιαλ αναφορά στα ακίνητα).

    ΑπάντησηΔιαγραφή